Saffranskaka med vit choklad


Tänkte bjuda på ett recept som uppfanns av min mor förra året när det blev saffran över efter lussekattsbaket.
Utgångspunkten är en vanlig sockerkakssmet som gräddas i långpanna och sedan täcks av smält choklad. Det blir ruskigt gott kan jag lova!


Sockerkaka

3 ägg
2 dl socker
3 dl mjölk
150 gr smält margarin (eller flytande margarin, jag brukar inte mäta exakt hur mycket jag har i)
2 tsk bakpulver

1 påse saffran

1/4 dl vatten - min hemliga ingrediens, den gör smeten lite tunnare och kakan saftigare tycker jag. Ingen nödvändighet dock.


Grädda i en liten långpanna.
Vänd upp och låt svalna.
Smält sedan vit choklad i micron (eller i vattenbad) och smeta över.
Ställ svalt och låt stelna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0