När jag blir stor ska jag bli prinsessa..



Nåja, kanske inte riktigt. Men en dröm jag haft ända sedan ganska låg ålder har varit att besöka Sveriges olika slott. Det närmaste jag kommit att göra det än så länge är den gången jag var i Stockholm hos mina systrar och vi stannade till utanför Drottningholm den dag jag skulle åka hem igen. Jag gick aldrig in, så det får jag väl ta en annan gång när jag nu skulle få för mig att åka dit. Sedan mina gymnasievänner flyttade hem igen efter att ha bott i vår hufvudstad i ett år har jag faktiskt inte varit i Stockholm och det är över två år sedan nu om jag inte missminner mig (det är sådana gåner man börjar känna att man faktiskt blir äldre, studenten känns på sätt och vis inte mer än en sommar och höst bort fast det till våren är fyra(!) år sedan).

Jag har en annan vän som håller författarinnan Fredrika Bremer väldigt kär, och därmed känns inte ett besök på Årsta slott särdeles svårt att föreställa sig. Jag har också fäst mig vid denne författare, så gott man nu kan göra det efter att ha läst en biografi om henne, men inte hunnit läsa något hon själv författat. Så kanske jag verkligen kan besöka Årsta någon dag? Då gör jag det förstås hjärtans gärna i min vän Englas sällskap!

Sofiero är ett annat slott som fascinerat mig länge. Kanske för att det är ett av de mest kända slotten.. En slottsresa runt Sverige, det kanske skulle varit något? :)


image35image36

Bilder: Google samt  Årstasällskapet

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jag gillar också slott... när jag var yngre drömde jag om att rida runt i en slottspark en höstdag, för att sedan ha det mysigt framför den öppna spisen.

2007-11-19 @ 21:10:48
Postat av: s.

Jag kan inte påstå att jag hade den drömmen, fast å andra sidan var jag ju ingen hästtjej. Men jag skulle definitivt inte tackat nej om jag fick chansen till det :) Du kanske ska slå två flugor i en smäll någon gång och åka till ett slott - i tyskland eller österrike eller så. Och rida där!

2007-11-23 @ 01:44:13
URL: http://nogg.se/anemone

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0