Julgranskollage


Jag lovar, mina julinspirerade kollage är snart slut. Ifall ni skulle ha tröttnat redan ;) Själv längtar jag som en galning efter att få sätta upp julgardiner och adventsljusstakar.
Nuförtiden finns det ju så himla många stilar att välja mellan när man ska klä sin julgran, men jag föredrar nog ändå en ganska klassisk stil med julgranskulor i ganska "vanlig" julskala, grönt, rött, lite silver och lite guld och lite blått. Även det här kollaget är helt inspirerat av vad som finns på Ikeas julavdelning. Bakgrundsbilderna och julgranen är hittade på Google, i övrigt är alla bilder lånade från Ikeas hemsida, något förminskade av mig och sedan ihopsatta till ett kollage.

image40



Jag tycker verkligen om mycket ljus i granen, helst så små som möjligt (därav valet av Google-gran i det här kollaget). I år ska jag för första gången på många många år dessutom ha en riktig gran. Hemma har vi haft plastgran men nu när jag bor själv anser jag det värt att brottas med torra barr på golvet, för en riktig gran med doft väger upp det på så många andra sätt. Jag har köpt ett ljusnät också, så de små ljuspunkterna i mängder är säkrade. Till det kommer gröna och blåa kulor och, troligtvis, silverglitter av något slag. Åh vad jag ser fram emot att få hämta hem en gran nu!

Hur ser era granar ut? Har ni riktig eller plast? Hur är den klädd? Har ni en ute också? (Kanske mer troligt att era föräldrar har en gran i trädgården, de flesta jag känner bor ju i lägenheter med balkong som bäst..) När brukar ni klä den? Hur ser traditionerna ut kring att klä eran gran?
Hemma brukade jag sköta det. Åtminstone det mesta. Jag brukade bli sur på ljusslingan så den fick mamma komma och ta hand om till slut, men resten klarade jag oftast själv. Förra året tror jag den kom upp någon dag tidigare men annars har den alltid klätts den 23 december innan Bingolottos uppesittarkväll börjat. Det är ganska dumt, för då får man ju mindre tid att njuta av den. I år ska jag försöka att klä granen till Lucia, tror jag..




Kommentarer
Postat av: Lena

vi har haft plastgran hemma de senaste åren. blev skitsur på mamma när de bestämde det. trots att det var för att hon är allergisk. men iår ska vi har riktigt därhemma, som får stå på den inglasade balkongen. här hemma hos mig blir det ingen julgran alls. lite synd, men onödigt att skaffa eftersomj ag inte kommer vara här ändå.

2007-11-22 @ 12:24:22
Postat av: Elisabeth

Äkta gran! Eller ja, hos mina föräldrar, här hemma hos mig finns bara en söt liten minigran av plast. Men hos mina föräldrar MÅSTE granen vara äkta, och så ska den kläs dan före dopparedan, eller möjligen dan före dan före dopparedan. Mina föräldrar skulle bara våga klä den utan mig! ;D (Fast annars är det sant, det där med att det egentligen är synd att granen blir klädd så sent... men minigranen ska nog snart få komma fram tror jag). Jag älskar för övrigt doften av julgran, helst blandat med lite pepparkaksdoft.

2007-11-22 @ 18:58:31
Postat av: s.

Lena: När det är allergi med i räkenskaperna måste man ju ändå se till den i första hand, tråkigt men sant. Jag har inte haft riktig gran sedan jag fick min allergidiagnos, så det där blev lite av en tankeväckare faktiskt. Hoppas jag inte är allergisk mot gran också! Då blir jag ledsen! Kul att ni kan ha en riktig gran nu iallafall :) Förresten, skulle du kunna ta lite bilder på päronens nya lägenhet när du åker ner nästa gång? Skulle vara kul att se hur den ser ut! :)

Elisabeth: Nej nåde de föräldrar som klär granen utan sina barn! Om du ändå inte åker hem förrän någon dag innan jul så är det ju heller inte lika viktigt att klä granen så himla länge innan jul ;) Fast din lilla mysgran förtjänar att komma upp redan i början av december tycker jag!

2007-11-23 @ 01:39:49
URL: http://nogg.se/anemone
Postat av: Lena

ja, jag längtar efter den där riktigt mysiga grandoften.
klart jag kan ta lite bilder på den när jag åker ner itill jul. de har köpt en hel del riktigt snygga grejer faktiskt! (men har fortfarande lika mycket små prylar och sånt, om inte ännu mer. ;) )

2007-11-23 @ 12:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0