Astrid Lindgren



image24
image26
image27image29image28

Bilder: Google


Kanske är det här inlägget lite felplacerat här i inredningsbloggen, men jag tycker om bilduppladdningsfunktionen bättre här än på min andra blogg, så det får hamna här ändå..
Den fjortonde november skulle Astrid Lindgren ha blivit 100 år om hon levt. Jag minns fortfarande hur ledsen jag blev när min mamma berättade att hon hade dött den där eftermiddagen 2000. Det var snö, och vi var på väg från bilparkeringen efter en dag på jobb och skola och sådant. Astrid är en sådan människa som alltid känts odödlig, men plötsligt fanns hon inte mer. Under sitt liv skrev hon över 80 böcker som översatts till över 70 språk och sålts i 130 miljoner exemplar. Vilka ofattbara summor! Och vilken skatt alla dessa böcker har varit, är och kommer att bli för barn och vuxna i många många år framöver ännu. Hon var ju aldrig särskilt nöjd över att ha blivit en sådan kändis, men jag tror och tycker att hon tack vare den bidragit ännu mer till att göra världen bättre, så gott hon kunde. Man kan väl säga att hon använde sitt kändisskap på ett väldigt bra sätt, till skillnad från många andra.

Jag har sammanställt några kollage (väldigt oproffsiga, men minns att jag ännu är en nybörjare på detta med kollage..) med alla hennes böcker. Varje årtionde har fått ett eget kollage, och bilderna föreställer förstaupplagorna. Bilderna är förresten lånade härifrån.


image18


image19

image20


image21


image22


image23

Bilder: Kollage av mig med bilder lånade från ovan länkade sida.

Kommentarer
Postat av: Lena

jävlar vad nostalgisk man blev av det där kollaget! jag vill vara 4 år igen!

2007-11-10 @ 19:53:16
Postat av: Elisabeth

Håller med; man blev verkligen nostalgisk! Jag älskade för övrigt "Spelar min lind, sjunger min näktergal".

2007-11-10 @ 21:44:02
Postat av: Nilla

OJ! Vad fint! Kul att se de gamla och nya böckerna.

2007-11-30 @ 11:53:49
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: ....

orka med så många bilder!

2008-04-28 @ 11:29:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0