Skål-mania


När jag kikar runt på andra inredningsbloggar kan det kännas som att ingenting nytt finns att tillföra, det har bloggats om så många fina saker! Men då tänker jag.. vem bloggar jag för? De som redan skrivit om kivi-ljuslyktor och FL/Y-lampan? Eller mig?

Så här kommer ett kollage med skålar från Iittala. De här skålarna har synts både här och var, i bloggar och inredningsmagasin. I början förfasades jag lite smått över den, den kändes gammeldags på ett icke-roligt vis. Men då hade jag nog bara sett den transparenta modellen också. Förra veckan fick jag ett juligt kort från det stooora telefonbolaget i brevlådan (som säkert de flesta andra här i landet) med en röd Iittalaskål med polkagrisar som motiv. Då kändes den plötsligt helt annorlunda. När jag så kikade runt på Iittalas hemsida i jakt på bilder till kollaget insåg jag att det finns flera färger som är riktigt fina, som skulle passa finfint in hos mig.

Såhär i jultider känns den röda allra mest rätt. Men även den frostvita och den gröna är riktigt tjusiga, och passar ju andra tider på året! Den gröna skulle varit fin i vår när jag ska sätta upp ljusgröna gardiner..

Då återstår bara frågan; vad ska man ha i den? Visst passar den för godis eller nötter, eller annat smått ätbart. Men jag äter knappt godis, och nötter är alldeles uteslutet. Och vad är annat smått ätbart?
Ska man kanske bara ha den ståendes framme som den är? Det kan ju funka, men i längden blir det lite trist tycker jag..

Vad tycker ni om den? Och vilken färg skulle ni valt, om någon?


image96

Kollage med bilder lånade från Iittala 



Tills jag eventuellt inhandlar den fina skålen har jag dock en annan skål som jag ärvt av min mormor. Jag vet inte om det rentav är så att hon ärvt den själv en gång, av sin mor? Ikväll har den fått titta fram ur skåpgömman det här blogginlägget till ära. Och för att det kändes ganska tråkigt med en godispåse i papper med skrikiga färger :)
En gång i tiden fick den agera ljusskål också. Det var inget vidare fint arrangemang, men eftersom skålen syns bättre där än på kvällens bilder slänger jag med den också:


image97

image98



Nu är det dags att bädda ner sig i den nybäddade sängen med bok och Sköna hem. Imorgon blir det köttbullsfix inför julen, och en del annat stök. Sist på agendan står tvättstugan, som jag inte känner mig inspirerad att besöka för fem öre. Ack om en fin liten tvättmaskin kunde flytta in i mitt badrum medan jag firar jul hemma hos mor ändå? ;)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gillar den gröna... den känns bekant till designen, eller vad man ska säga.

2007-12-21 @ 20:41:54
Postat av: Elisabeth

Men hallå, vart tog mitt namn vägen??

2007-12-21 @ 20:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0